Informujemy, że postanowieniem z dnia 2 września 2019 r. w sprawie
toczącej się dotychczas pod sygn. Tw 4/19 Trybunał Konstytucyjny nadał
dalszy bieg wnioskowi wniesionemu przez Zarząd Główny NSZZ FSG w dniu 29
stycznia 2019 r.
We wniosku tym Zarząd Główny wystąpił o zbadanie art. 37 ust. 3
Ustawy o Straży Granicznej w zakresie, w jakim w zamian za czas służby
przekraczający normy czasu służby funkcjonariuszowi przyznaje się czas
wolny w tym samym wymiarze, a także art. 37 ust. 3b Ustawy o Straży
Granicznej, pod względem ich zgodności z art. 4 ust. 2 Europejskiej
Karty Społecznej.
Przepisy Ustawy o Straży Granicznej wskazane jako przedmiot kontroli
przewidywały, że funkcjonariuszom Straży Granicznej, w zamian za
wypracowane nadgodziny, przysługuje czas wolny w tym samym (a nie
zwiększonym) wymiarze, zaś funkcjonariusze uprawnieni do dodatku
funkcyjnego w ogóle nie mają prawa do czasu wolnego w zamian za
nadgodziny. Tymczasem, na mocy z art. 4 ust. 2 Europejskiej Karty
Społecznej, Rzeczpospolita Polska zobowiązała się m.in. do uznania prawa
pracowników do zwiększonej stawki wynagrodzenia za pracę w godzinach
nadliczbowych, z zastrzeżeniem wyjątków w przypadkach szczególnych.
Przepis ten znajduje zastosowanie również do funkcjonariuszy służb
mundurowych, zaś wyjątki, w których odstąpić można od zasady
zwiększonego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, obejmować
mogą jedynie pracowników i funkcjonariuszy piastujących najwyższe
stanowiska kierownicze. Z powyższych względów przywołane przepisy ustawy
pragmatycznej jawią się jako sprzeczne z wynikającą z art. 4 ust. 2 EKS
zasadą zwiększonego wynagradzania za przepracowane nadgodziny.
Nadanie dalszego biegu sprawie oznacza nie tylko, że wniosek spełnił
wszystkie wymagania formalne przewidziane prawem, ale również że
przeszedł etap przedwstępnej kontroli merytorycznej. Na tym etapie
Trybunał Konstytucyjny dokonuje bowiem wstępnej selekcji wniosków
stosując kryterium ich zasadności – odrzuceniu podlegają te wnioski,
które w ocenie Trybunału są merytorycznie oczywiście bezzasadne. W
przypadku wniosku złożonego przez Zarząd Główny Trybunał stwierdził
zatem, że wątpliwości co do zgodności przepisów ustawy pragmatycznej z
Europejską Kartą Społeczną nie są bezpodstawne i wymagają dalszej
merytorycznej analizy.
W najbliższym czasie sprawie powinna zostać nadana nowa sygnatura,
zaś odpisy wniosku powinny zostać przesłane Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Prokuratorowi Generalnemu celem zajęcia stanowisk.
Biuro ZG NSZZ FSG
Strona główna Aktualności Trybunał Konstytucyjny przyjął do merytorycznego rozpoznania wniosek Zarządu Głównego NSZZ FSG w...